Pan Sylwester przyjechał do nas świeżo zakupionym modelem Peugeota 508 SW. Z racji, że auto miało służyć do dojazdów do firmy znajdującej się za granicą, klient zdecydował się na wytłumienie i poprawę systemu audio.
Zadanie nie było proste, gdyż w posiadaniu właściciela jest m.in. BMW 760IL z systemem Bowers & Wilkins za 60 tysięcy. Spróbowałem jednak wykonać wytłumienie i system audio tak, aby dorównać audio w BMW.
Projekt rozpoczął się od kompletnego wytłumienia, tradycyjnie matami STP. Szczególna uwaga została poświęcona nadkolom, ponieważ głównie z tego miejsca dobiegały dosyć duże szumy. Wytłumiono również podszybie, nadkola (przód i tył), dwie pary drzwi przednich i tylnych oraz cały bagażnik z nadkolami od wewnątrz.
Jeśli chodzi o system audio wybór padł na sprawdzony sprzęt Helixa. Przednie głośniki zlokalizowane w miejscach fabrycznych to tweeter Helix P1T oraz woofer P6B, charakteryzujące się świetną odpowiedzą impulsową. Zestaw na tył to produkt serii F – F 62C. System głośnikowy znajdujący się w Peugeocie zasila 6 kanałowy wzmacniacz Helix M SIX DSP, którym aktywnie wystrojono system z przodu, a także, poprzez zwrotnice pasywne, system z tyłu. Sygnał idący do wzmacniacza pochodzi z fabrycznej jednostki.
Do wykonania sekcji basowej potrzebne było stworzenie zabudowy pod subwoofer. Wykonana skrzynka z MDFu świetnie wpasowała się w prawy boczek bagażnika. Z racji dosyć płaskiej obudowy na suba, zastosowałem głośnik niskotonowy S10W, a do jego zasilenia tego głośnika został wykorzystany wzmacniacz Helix M ONE.
Jak to gra?
Jak już na początku wspomniałem, Pan Sylwester jest w posiadaniu topowej limuzyny BMW i cały system miał sprostać systemowi Bowers & Wilkins znajdującemu się w tym aucie. Przy tej instalacji po raz pierwszy zastosowaliśmy strojenie z wykorzystaniem najnowszego programu PC Tool 5.0 od Audiotec Fischer, o którym więcej pisałem w poprzednim poście. Dzięki temu narzędziu można zniwelować niekorzystne odbicia dźwięku w aucie. Co do samego systemu, seria P to głośniki, które zagrały bardzo przestrzennie z lekko uwypukloną średnicą, bardzo szybkim i kopliwym wooferem, uzupełnionym niskotonowym głośnikiem Helixa. Jeśli lubimy muzykę z dużą ilością wokali, jest to system, który spełni nasze nawet wygórowane wymagania.
Całość po odbiorze skwitował nasz klient, wysyłając SMS o treści „Panie Marku, nie spodziewałem się takiego efektu, bardzo dziękuję”. Dla mnie jest to najlepsza rekomendacja, i taki właśnie jest cel, aby zaskoczyć naszego klienta wysoką jakością audio.
Efekt wytłumienia auta był niespodzianką dla klienta, czego też doświadczyłem sprawdzając zachowanie auta po wygłuszeniu, i muszę przyznać, robota została wykonana solidnie. Kolejny raz przekonaliśmy się, że warto jest wykonać ten zabieg, gdyż takie „zwyczajne” auto jak Peugeot 508 po wytłumieniu i wymianie audio zachowuje się jak flagowa limuzyna od BMW.
Zapraszam do galerii z montażu.